De rol van de cao in onderwijslogistiek
Onderwijslogistiek draait niet alleen om systemen. Het is een veelvoorkomende misvatting dat een nieuw roostersysteem alles oplost. In werkelijkheid begint het al bij het curriculumontwerp. Wil je bouwen aan goed en effectief onderwijs, dan is het essentieel om ervoor te zorgen dat roostermakers vanaf het begin bij het proces worden betrokken. De cao speelt hierin een cruciale rol, want cao's definiëren de rechten en verantwoordelijkheden van werknemers en werkgevers binnen een organisatie.
Daarnaast stellen ze niet alleen richtlijnen op voor werktijden, verlofbeleid en salarissen, maar zorgen ze ook voor het stroomlijnen van processen binnen scholen. Wanneer een docent volgens de cao 10 uur per jaar naar eigen inzicht mag besteden, dan worden deze uren automatisch afgetrokken van hun lestijd. Dit inzicht maakt het voor roostermakers eenvoudig om eventuele discrepanties in de inzet van docenten op te lossen.
Visma dicht met behulp van experts de kloof tussen de cao en Xedule
Olaf van Nugteren is een ervaren professional in bestuurlijke functies binnen mbo/ho en po. Hij was onze eerste Xedule-klant, maar is inmiddels uitgegroeid tot een deskundige adviseur op het gebied van onderwijslogistiek. Olaf is een zeer waardevolle aanwinst in het veld en helpt Visma Advitrae met zijn unieke kennis met het overbruggen van de kloof tussen cao's en de Xedule plan- en roosterapplicatie. Met zijn expertise van het mbo en hbo, zorgt hij ervoor dat alle cao-wijzigingen naadloos vertaald worden naar Xedule. Met een beter planningsproces en een betere naleving van arbeidsregelgeving tot gevolg.