Teamgerichte arbeidsorganisatie (TAO), zelfsturend team, innovatieteam, ondersteuningsteam, onderwijsteam, zorgteam, etc. Deze begrippen en vooral het woord 'team' komen veelvuldig voor in schoolbeleid. Al langer zijn scholen georganiseerd in teams, denk daarbij ook aan verschillende teams die voorkomen op een school: het brugklasteam, de hv-bovenbouwteam, team vmbo, het ondersteuningsteam, de sectie, etc. Dat is op zich niets nieuws, maar deze teams krijgen meer en meer verantwoordelijkheden. En dat brengt uitdagingen met zich mee. Het komt steeds vaker voor dat teamleden met elkaar in gesprek gaan over de taken die een docent of een ondersteuner gaat uitvoeren gedurende het schooljaar. Vroeger nam de schoolleider deze taken op zich. Samen maken zij afspraken over hun gezamenlijke opdracht, gegeven door de schoolleider, en leggen de afspraken en verantwoordelijkheden vast in een team(jaar)plan dat aansluit op het schoolplan.
Teamtijd toedelen
Teamwerken wordt tegenwoordig op veel scholen om allerlei redenen - ‘zij weten wat goed is voor de leerling’, ‘de autonomie van het team is belangrijk’ - meer en meer gestimuleerd. De schoolorganisatie in teams wordt in Formatie (Foleta) ingericht door ‘klokuren teamtijd’ in de takenlijst vast te leggen. De schoolleiders bepalen de teamtijd op basis van hun budgetten uit de begroting en zij hebben daardoor een meer sturende en coachende rol van en over de teams waar zij eindverantwoordelijk voor zijn. Per team is er vaak een kartrekker of een procesbegeleider. Teamtijd toedelen (in S3.1.1) staat haaks op het toedelen van persoonlijke taken zoals onderstaande afbeeldingen laten zien.
Het vrije taakmodel
Als teams, bestaande uit medewerkers, meer verantwoordelijkheden krijgen - mede door aandacht voor gespreid, gedeeld, persoonlijk en professioneel leiderschap - dan komt een keer de vraag hoe je het taakbeleid hierop kan aanpassen. Dit is voor scholen reden om het zogenoemdevrije taakmodel in te voeren. Dit model- met als uitgangspunt verantwoordelijkheden bij teams en medewerkers leggen - vormt de basis voor het taakbeleid van de school.