Een budget van €300 miljoen
Naast onder andere afspraken over het loon en ouderschapsverlof zijn afspraken over werkdrukvermindering het meest besproken. Uiteindelijk is bepaald dat er structureel €300 miljoen per jaar beschikbaar wordt gesteld.
‘Het kan niet op’ en misschien schetst dat wel het probleem waar het onderwijs momenteel mee te maken heeft. Hoe zetten we die €300 miljoen in zodat er daadwerkelijk sprake is van werkdrukvermindering? Sterker nog; de te maken afspraken over de collectieve en individuele cao-afspraken zijn ingegaan vanaf schooljaar ‘22/’23, maar de bekostiging is al voorzien vanaf 1 januari 2022! Naast de €300 miljoen voor schooljaar ‘22/’23, wordt daar dus nog eens €175 miljoen aan toegevoegd uit het budget van de eerste zeven maanden van 2022: ‘Het kan niet op!’
Wat gaan we doen met 300+ miljoen?
Dit is dé vraag waar scholen nu mee bezig zijn. De nieuwe cao geeft richting voor de inzet van individuele middelen, vermindering van de lestaak of overige taken. Daarnaast uiteraard voor het seniorenverlof en enkele kapitaliseringsmogelijkheden (alleen voor de 50 uur in geval van pensioen en kinderopvang).
Uiteraard moet hierbij de reddingsboei - artikel 7.4.1.c: andersluidende afspraken kunnen ook gemaakt worden - genoemd worden, maar dat vraagt vooraf overleg binnen scholen waarvan de uitkomst niet bij voorbaat duidelijk is.
Verrassend is dat juist de meest gekozen mogelijkheden niet meer zijn opgenomen in de cao. Uit analyse van de gegevens van scholen die Fusyon Formatieplanning gebruiken blijkt dat het sparen van PB-uren (37%) én het inzetten van verlofuren (16%) de meest gekozen opties zijn in schooljaar ‘21/’22. En juist deze mogelijkheden staan nu niet meer in de cao!
Het inzetten van uren voor lesvermindering (3%) en taakvermindering (7%) zijn daarmee vergeleken minder vaak gekozen opties.
Vandaar dat scholen momenteel overleggen over hoe invulling te geven aan dit akkoord. Want naast keuzemogelijkheden voor het individuele gedeelte, speelt ook de discussie over collectieve werkdrukmiddelen.
De inzet van collectieve werkdrukmiddelen
Hoe kunnen deze ingezet worden? Regelmatig horen we in onderwijsland geluiden over dat we iets willen doen aan de grootte van klassen. Maar zowel bij het maken van kleinere klassen als bijvoorbeeld bij de inzet van individuele uren voor lesvermindering - 90 uur is bijna twee lessen minder - zal dit leiden tot extra vraag naar docenten.
En dat is nu juist het probleem: Waar halen we die vandaan? Nu al vallen per week zo’n twee tot vier uur uit. Bron: Trouw, Middelbare scholieren hebben wekelijks zo’n twee tot vier uur lesuitval, 12 december 2022.