Wat is Xedule Professionals?
Voordat scholen bij Xedule Professionals terechtkomen, ervaren ze een probleem waar ze hulp bij nodig hebben. Dit begint vaak bij de uitval van vaste roostermakers/planners of ze missen inhoudelijke kennis van Xedule om processen beter te laten verlopen. Xedule Professionals biedt ondersteuning op de werkvloer, maar ook ondersteuning bij het (her)inrichten van processen en de waarborging hiervan. Ook biedt Xedule Professionals coaching on the job, functioneel beheer en zogenoemde simulaties om te kijken of het beoogde onderwijs haalbaar is.
Daniël: “Wij zijn inhoudelijk dé expert van Xedule, maar ook expert op onderwijslogistiek gebied. Andere aanbieders hebben niet de volledige inhoudelijke kennis over Xedule, en dat is logisch, want het is onze integrale oplossing op het gebied van plannen en roosteren. Al onze experts hebben alle inzichten om de onderwijslogistieke keten in te richten. Zij worden intern bijgeschoold over nieuwe functionaliteiten binnen Xedule, maar ook volgen zij extern opleidingen. Inmiddels heeft een groot aantal collega’s de opleiding Onderwijslogistiek Expert afgerond. Op deze manier blijven we kwaliteit leveren en zijn onze experts up-to-date op het gebied van het onderwijslogistieke proces.”
Waar zit de toegevoegde waarde van Xedule Professionals?
Daniël vertelt me dat Xedule Professionals hét verschil maakt in de ondersteuning van de beleidskant bij scholen. “Hiermee bedoel ik niet het maken van beleid, maar toetsen of het beoogde onderwijs mogelijk is.”
Hij vertelt dat Fontys Hogescholen op dit moment een nieuwe schoollocatie bouwt in Eindhoven en wilde toetsen of het beoogde onderwijs voor vijf instituten hier na oplevering daadwerkelijk kan plaatsvinden zoals oorspronkelijk bedacht. Ook werd meegenomen wat het betekent voor Xedule om al die data te verwerken.
“We hebben hier een zogenoemde simulatie gedaan. Alle studenten, medewerkers, lessen en faciliteiten die plaats gaan vinden in de nieuwbouw zijn in één jaarplanning gezet en vervolgens zijn er in verschillende fases simulatieroosters gemaakt.”