Wat betekent een nieuwe CAO voor de applicatie Formatie (Foleta)?
Regelmatig komt er een nieuwe CAO uit. De veranderingen in die nieuwe CAO kunnen kleine puntjes op de i zijn of juist forse aanpassingen die grote gevolgen gaan hebben op jouw formatie.
Jan: ‘’Een recent voorbeeld hiervan is de maximale lestaak van een docent die omlaag is gegaan om ruimte te creëren voor ontwikkeltijd. Wanneer dit soort zaken in de CAO aangepast gaan worden, wordt hiervoor eerst een onderhandelingsakkoord opgesteld waarin alle wijzigingen worden opgenomen. Na het lezen van dit akkoord, schakelen wij met onze programmeurs voor de doorvoering binnen Formatie (Foleta). Het tijdsbestek waarin de verandering doorgevoerd wordt, hangt natuurlijk samen met de complexiteit van de verandering.’’
Hoe blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het onderwijs?
Jan: ‘’Wij houden voortdurend bij wat er speelt binnen het onderwijs en de beste manier om die kennis te verkrijgen is via onze connecties. Dit gebeurt via onze contacten met de scholen, de bonden en de VO-raad (of andere sectoren). Dat werkt twee kanten op. Regelmatig worden we door de scholen benaderd om mee te denken over nieuw taakbeleid; daarbij gebruiken we uiteraard onze ervaringen bij andere scholen.
Wat ook wel voorkomt is dat we gevraagd worden door bonden of VO-raad om mee te denken over nieuwe regelingen voorafgaand aan een nieuwe CAO omdat wij natuurlijk van veel scholen weten hoe er met dergelijke zaken omgegaan wordt. Doordat we met elkaar kennis delen en uitwisselen, ontstaan er ook fijne sparring relaties.
Maar ook het doorgeven van informatie vinden we belangrijk. Bijvoorbeeld bij een nieuwe regeling of een nieuwe CAO. Daarover gaan we in gesprek met de betrokken partijen zodat we weten hoe we dit uit moeten leggen. Ook contacten binnen de scholen helpen met het interpreteren van alle nieuwe informatie. Zo kunnen wij zo snel mogelijk de juiste software-update leveren en de scholen informeren over deze nieuwe zaken en de aanpassingen in onze applicaties. Veranderingen worden dan ook gemeld aan de klant via een webinar, notitie in Formatie (Foleta) en/of nieuwsbrief. Contact met de scholen is super belangrijk.
Een voorbeeld van zo’n informatie-update is onze live webinar ‘’CAO, last of kans?’’. Hierin vertelden Olaf van Nugteren (adviseur onderwijslogistiek) en Jan de Vries aan klanten alles uit over de kansen die een CAO biedt.