Je bent nu Customer Success Manager, wat is dat eigenlijk?
Een customer success manager onderhoudt klantrelaties met onderwijsinstellingen. De Customer Success Manager fungeert als de stem van de klant binnen de organisatie. Sophie is dan ook binnen (en buiten) de organisatie een spin in het web. Ze vertelt: ‘’Ik ben geen inhoudsdeskundige, maar juist een verbinder en het eerste aanspreekpunt voor klanten.’’ Bij Xedule worden klanten actief betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe modules en diensten. ‘’Want wie weet er beter waar de klant werkelijk behoefte aan heeft, dan de klant zelf?’’, voegt Sophie toe.
OLOP… Say What?
Sophie is binnen Xedule verantwoordelijk voor de connecties met het voortgezet onderwijs. Binnen dit onderwijs wordt er onderscheid gemaakt in drie organisatorische lagen: scholen, scholengroepen en stichtingen. Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling waarbij scholen fuseren of zich aansluiten bij grote stichtingen. Customer Success Managers werken voornamelijk met de stichtingen om samen een OLOP te realiseren op basis van hun doelen, zodat zij ‘in control’ zijn. Sophie: ‘’Ik hoor je denken… Weer een afkorting! Daar staat het onderwijs wel bekend om.’’ Lacht Sophie. ‘’OLOP staat voor OnderwijsLogistiek Ontwikkelplan. Door met besturen in gesprek te gaan over hun ambities op gebied van onderwijslogistiek, worden aansluitende doelen geformuleerd.’’
Dit OnderwijsLogistiek Ontwikkelplan, of OLOP, helpt onderwijsinstellingen om hun logistieke processen te stroomlijnen, waardoor deze beter in staat zijn om de educatieve behoeften van hun studenten en medewerkers te vervullen. Sophie legt uit: ‘’Op basis van de inzichten die worden opgedaan uit zo’n OLOP, krijgen wij meer grip op de wensen van onze klanten. Zo blijven wij aansluiten bij het onderwijslogistieke proces van de toekomst en zorgen wij ervoor dat wij als leverancier hierin voldoende meegroeien. Kortom: een win-win.’’
En de samenwerking met partner leveranciers?
Naast onderwijsinstellingen werkt Xedule ook veel samen met partners in de onderwijslogistieke keten zoals HRM- en begroting partners (Afas, HR2day, Datapas en Anago) en LAS-leveranciers (Magister en Somtoday).