Door het werken in clusters ging de school van 25 naar 105 leerlingen. Het grote voordeel is dat elke leraar een eigen domein heeft waarin de leerlingen les krijgen. Yannick van Dijk, leraar bij IKC VanKampen: “er zijn namelijk vier lokalen en in ieder lokaal wordt een bepaald vak gegeven. Zo wordt in het ene lokaal het vak lezen gegeven, in het andere taal en spelling, in het derde lokaal rekenen en in het laatste lokaal is ruimte voor de zelfstandige verwerking van de lesstof. Het grote voordeel hiervan is dat je expert wordt in een bepaald vak, omdat je maar één vak tot in de puntjes hoeft voor te bereiden. Hierdoor is de kwaliteit van het vak dat je geeft enorm hoog.”
Vanuit daar heeft IKC VanKampen gekeken naar de mogelijkheid om invulling te geven via de mobiele telefoons van de leerlingen in combinatie met de vaste computers en laptops die de school in bezit heeft. Yannick: “dit bleek een groot succes te zijn. Elke leerling kan een eigen rooster maken, waardoor we nu al een aantal maanden dezelfde roosters hanteren. Iedere twee maanden verandert er iets in het middagrooster en dit geven we dan aan bij onze persoonlijke roostermaker.”
Iedere leerling heeft zijn eigen laptop waarmee ze kunnen zelfroosteren, het lesrooster kunnen inkijken en veranderen. Ook heeft IKC VanKampen een tool om de kinderen te controleren. Yannick: “we zijn hier ontzettend blij mee, omdat ons op deze manier veel werk bespaard wordt. Deze tijd kunnen we nu onder andere besteden aan het coachen van de leerlingen, het geven van didactische handvatten en het ontwikkelen van allerlei andere didactische vaardigheden. Yannick vertelt dat IKC VanKampen hiermee de planningsvaardigheden, maar ook de intrinsieke motivatie van de leerlingen vergroot heeft.
Toekomstplannen
In de toekomst wil IKC VanKampen de mogelijkheid onderzoeken om met My Xedule aan te geven welke doelen er aangeboden worden voor de leerlingen, zodat zij een nog duidelijkere keuze kunnen maken welk vak en doel ze als eerste willen aanpakken. Binnen IKC VanKampen willen ze dit roostersysteem op termijn uitzetten in één van de clusters en gaan ze in gesprek met de leerkrachten van andere clusters om te kijken wat nodig is om Xedule met module My Xedule daar in te kunnen zetten.
Yannick: “voor ons, cluster 6/7, is Xedule met module My Xedule een ontzettende positieve aanvulling op ons onderwijssysteem. Het spaart de leerkrachten tijd, dit geeft ons ruimte om de lessen nog beter voor te bereiden én nog meer onderwijs op maat te bieden.
Zelf aan de slag met individueel onderwijs? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder!