“Foleta geeft inzicht in hoeveel ruimte een docent heeft, wanneer er iets met zijn taken gedaan moet worden en zelfs wanneer hij of zij minder lessen moet gaan geven. Het is ondenkbaar om zonder Foleta te werken.”
Ron Löbker, Directeur bij Innova – Het Stedelijk Lyceum
Andere manier van lesgeven
Structuur en regelmaat vinden ze bij Innova belangrijk. Elke dag hebben de docenten om 8:15 uur een teamoverleg waarin lopende zaken besproken worden. Vervolgens start de docent om 8:30 uur met zijn coachgroep. Hierin worden mededelingen gedaan en gekeken of de leerlingen op weg kunnen. Vervolgens start de docent met individuele begeleiding waarin met de leerling doelen voor die week besproken worden. Alle leerlingen gaan na afloop terug naar het zogenoemde leerplein waar elke leerling tot 9:45 uur aanwezig is. Daarna start het reguliere lesprogramma waarbij leerlingen vanuit het leerplein naar instructiemomenten gaan. In het leerlingportaal kunnen leerlingen zien wanneer de instructiemomenten plaatsvinden en voor welk vak. Ron vertelt dat er nooit lesuitval is binnen Innova. "Als een docent ziek is zijn de leerlingen langer op het leerplein en werken ze aan hun leerdoelen. Daar zijn ook leerpleincoördinatoren om te begeleiden en toezicht houden."
Andere invulling van de lessentabel
Ron legt uit dat coaching een zeer essentieel onderdeel is van het onderwijsconcept binnen Innova, maar daardoor ziet de taakbelasting van een docent er ook anders uit. “Je kunt niet meer zeggen: we hebben een klas en een docent krijgt voor zijn vak drie uur per week de tijd. Elke leerling neemt een stukje formatie mee en dat bepaalt de baanomvang van de docent. Hoe groot de baanomvang is hangt af van het aantal leerlingen dat een docent begeleidt. Dat is een heel ander vertrekpunt dan bij traditioneel onderwijs.“
Daarnaast is Ron tevens directeur van De stedelijke mavo, een andere locatie waar nog traditioneel onderwijs gegeven wordt. “Ik werk nu vijf jaar voor Het Stedelijk Lyceum en 1,5 jaar geleden zijn we gestart met Foleta binnen de stedelijke mavo. Toen heb ik Foleta nog niet ingezet voor Innova. Immers, Foleta werkt met lessentabellen en taken en Innova niet.” Toch heeft hij contact opgenomen met Jan de Vries, Consultant Foleta en de vraag neergelegd of dit toch ingeregeld kon worden voor Innova. Hij vertelt dat ze een aantal sessies hebben gehad en een ratioberekening hebben kunnen maken zodat de lessentabel toch ingezet kan worden. “Op deze manier kan ik tevens in één oogopslag zien hoeveel ruimte een docent nog heeft en wat de baanomvang is bij het uitzetten van een vacature.” Ook vindt Ron het belangrijk om de formatie inzichtelijk te hebben van alle vestigingen en hoe dat zich tot elkaar verhoudt. “We willen tevens voorspelbaarheid richting de toekomst voor alle vestigingen inzichtelijk hebben.”