Lentiz | VMBO Maasland is een ‘groene’ vmbo-school. De onderwijsinstelling biedt leerlingen in vier jaar vmbo basis- en kaderberoepsgerichte en de gemengde/theoretische leerwegen aan. Leerlingen volgen naast de theoretische vakken ook praktijkvakken als dierenverzorging, bloemsierkunst, plantenteelt, groenvoorziening, verwerking agrarische producten én in de onderbouw tevens techniek. In de bovenbouw biedt Lentiz| VMBO Maasland zogenoemde profielmodules aan die aansluiten bij profiel groen. De locatie is uniek, gelegen tussen de weilanden van Midden Delfland waar de school een eigen keuken heeft voor verwerking van agrarische producten, praktijklokalen voor bloemsierkunst en techniek. Daarnaast wordt er groenvoorziening en plantenteelt gegeven in de kas. Ook heeft Lentiz | VMBO Maasland een eigen schoolboerderij en krijgen leerlingen de mogelijkheid om te leren bestraten in de achtertuin. Echt een praktijkgerichte school dus!
Ook legt Rosalie uit dat het een voordeel is om aan te kunnen geven bepaalde uren niet in te roosteren waardoor bijvoorbeeld leerlingen in de onderbouw in de winter niet in het donker naar huis hoeven te fietsen. “Eigenlijk kun je alle voorkeuren van de school verwerken en de roosterautomaat doet de rest”. Wel geeft ze aan dat het erg belangrijk is alle basisgegevens en voorkeuren op de juiste manier in Xedule in te voeren.
Implementatietraject
Rosalie vertelt dat ze de eerste weken iedere donderdag ingeroosterd had voor Xedule om bijvoorbeeld basisgegevens zoals; medewerkers, groepen, faciliteiten, beschikbaarheid faciliteiten, reistijd, plekken in lokalen, welke lokalen zijn beschikt voor welke vakken etc. in te voeren. “Hierdoor weet de faciliteitenautomaat tevens welke lessen waar geplaatst kunnen worden.”
Daarnaast heeft Rosalie wekelijks met zeven collega’s van verschillende locaties binnen Lentiz onderwijsgroep een meeting met implementatieadviseur Jolanda Hilgen waarin het opgegeven huiswerk behandeld wordt. Rosalie vertelt dat het erg prettig is om direct met het rooster van de school aan de slag te gaan. “Je kent de school en de medewerkers en weet ook waar je rooster wel en niet aan moet voldoen.”
Toekomstplannen
Rosalie: “We zitten nog in de afronding van het rooster voor komend schooljaar, maar na de zomer gaan we aan de slag met het afronden van de jaarplanning zodat ook de medewerkers een goed plan van inzet hebben waarop niet alleen het gegeven onderwijs staat maar ook de geplande taken worden weergegeven.
Tot slot vertelt ze dat de eerste ervaringen heel positief zijn en dat ze benieuwd is wat er allemaal nog meer mogelijk is. Ook is ze benieuwd naar module MyX. “We zijn al jaren op zoek naar hoe we het onderwijs op maat voor de individuele leerling zo optimaal mogelijk kunnen inrichten en MyX kan daar weer extra mogelijkheden in bieden.”
Zelf aan de slag met de roosterautomaat? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder!