“Ik heb de online training als zeer zinvol ervaren en het leertraject ging sneller.”
Erik van den Hout, teamleider op het Nt2 Mundium College
Traditioneel roosterpakket
“Toen de school nog kleiner was werden de roosters gemaakt door de directeur”, geeft Erik aan, teamleider op het Nt2 Mundium College. Erik is mede verantwoordelijk voor kwaliteitszorg, onderwijskundige ontwikkelingen, is portefeuillehouder ICT, planning en direct leidinggevende van docenten. “Normaal gesproken verblijft een leerling zo’n 2 jaar, uitlopend naar 2,5 jaar, op onze school. Met de groei van de school ontstond er een behoefte aan een roosterapplicatie, die vervolgens ook is aangeschaft. Dat roosterpakket voldeed in eerste instantie aan de manier van onderwijs geven van dat moment. Maar door een duidelijke andere wens en behoefte in de manier waarop wij ons onderwijs wilden organiseren, liepen we snel tegen beperkingen aan van deze applicatie.” aldus Erik.
Overstap naar Xedule
“Wij werken niet in schooljaren maar in kalenderjaren”, gaat Erik verder. “Een leerling kan ieder moment in het jaar instappen. En gedurende het hele jaar kan het voorkomen dat een leerling overgeplaatst wordt naar een volgende groep op het moment dat de leerling daar klaar voor is. Bovendien willen we de leerlingen steeds meer een individuele leerroute aanbieden. De diversiteit van de groepen is groter geworden. En binnen een groep zijn de verschillen ook groot. Kortom, er is weinig of geen voorspelbaarheid! En zijn er veel mutaties in de lessen en daarmee in het roosters van de leerlingen. Dat vraagt om een veel meer geautomatiseerde en gepersonaliseerde planning.
Binnen het eerder aangeschafte roosterpakket kregen we dat niet of nauwelijks voor elkaar waardoor we op zoek zijn gegaan naar een applicatie die de individualiteit van de leerroute van de leerling mogelijk maakt. En waarbij we nieuwe in-, door- en uitstroom en verplaatsing van groepen konden verwerken. Bovendien moest het een webbased applicatie zijn waarmee meerdere personen tegelijkertijd kunnen samenwerken. En dat werd Xedule! Wij doen de formatieplanning in Foleta. En vanuit Foleta gaan de gegevens naar Xedule. Dus de voordelen van de samenwerking tussen Xedule en Foleta gaan we zeker ook nog ervaren.”
Kort beslissingstraject
“Ik las een artikel over een koppeling tussen Somtoday en de applicatie Xedule. Aangezien wij Somtoday gebruiken ben ik in januari met Advitrae in gesprek gegaan over Xedule. Daar kwam nog bij dat wij mee mochten kijken bij een andere school die hun positieve ervaringen met ons deelden over Xedule. Dat maakte me erg enthousiast! De beslissing is in 2 maanden tijd genomen, dus heel snel”, licht Erik toe.
Online leertraject
“We hebben het implementatietraject met de consultants van Advitrae besproken voordat de lock-down begon. Ik wilde geen algemene training maar een interactieve training op individuele basis. Ik leer van dingen die ik meteen kan toepassen. En ik heb graag zelf de touwtjes in handen. De bedoeling was om in mei met een algemene training te beginnen waar iedereen fysiek bij aanwezig zou zijn.