Het Picasso lyceum stuurt op gepersonaliseerd leren met Xedule, My Xedule en Foleta, als volledig geïntegreerde oplossing
Het Picasso lyceum heeft de stap gemaakt van frontaal onderwijs naar meer gepersonaliseerd onderwijs. Dat heeft een impact op alle facetten van een school en zo’n veranderproces is geen gemakkelijke operatie. Het Picasso lyceum is het gepersonaliseerde onderwijs gefaseerd in aan het voeren. Daarbij gebruiken zij met succes de applicaties Xedule, My Xedule en Foleta . Met deze ontwikkelingen staan zij er goed voor richting de toekomst.
Behoudend onderwijs in het VO
“Ik zie dat veel VO-scholen nogal behoudend zijn. Er wordt nog veel frontaal lesgegeven en er moet veel huiswerk gemaakt worden. Het Picasso lyceum wilde daarvan af en naar een meer vernieuwend onderwijs toe, dat past bij deze tijd. Zoals alle scholen binnen zo.leer.ik,” aldus Marleen van Gameren. Marleen werkt sinds 2016 bij het Picasso Lyceum in Zoetermeer. Daarvoor werkte zij 25 jaar bij een andere school in Den Haag, onder andere als wiskundeleraar en afdelingsleider. “Ik ben nu conrector-leerjaar 1”. Per afdeling hebben wij een coördinator die veel regelt. De conrector treedt op bij escalaties en is verantwoordelijk voor personeel en medeverantwoordelijk voor het onderwijsbeleid.”
Daarnaast heeft de coach twee gesprekken per schooljaar met de ouders en de leerling over de lange termijn doelen. In leerjaar 3 en hoger neemt de coaching af, dan wordt ook de coaching maatwerk. We hebben deze structuur dit jaar op deze manier opgezet,” vertelt Marleen.
Domeinen en keuzevakken
“Daarnaast is onze school ingedeeld in domeinen, vervolgt Marleen. Bijvoorbeeld een domein talen, kunst, Exact, etc. Dit is een soort leerplein waar omheen lokalen zijn. Wat voorheen tussenuren waren, zijn nu uren die worden ingevuld door domeinuren. Op dat moment kan een leerling aan zijn/haar leerdoelen werken. De mogelijkheid domeinuren te kiezen is nu ingevoerd. We zijn zoals gezegd met kleine stappen begonnen. De eerste groep die de keuze kon maken is VWO 6. We hebben zeer ambitieuze leerlingen op school en om te voorkomen dat ze direct alle mogelijke extra vakken kiezen, zonder eerst te toetsen of dit organiseerbaar is, hebben wij het aantal te kiezen extra vakken eerst aan banden gelegd. Iedere leerling mag 1 keuzevak doen. Als een leerling meer vakken wil, dan kennen we dit toe na het maken van het rooster. Want dan zien wij direct of het mogelijk is.”
Parallelle groepen
“In leerjaar 1 en 2 zetten wij twee groepen naast elkaar. Groep A is Mavo/Havo en groep B is Havo/Vwo. Als een leerling bepaalde vakken op hoger niveau wil volgen, dat beter bij het niveau van de leerling past, dan kan de leerling van groep wisselen. Altijd na overleg met vakdocent, coach en ouders. Dat kan omdat de lessen tegelijkertijd plaats vinden. Zo worden de lessen wiskunde op hetzelfde moment gegeven in groep A en B. Daardoor is differentiatie goed mogelijk. En een leerling kan op iedere moment in het jaar overstappen. Zo kan een leerling dus per vak zich ontwikkelen op een hoger niveau. Dit is natuurlijk goed voor de stimulering en uitdaging van de leerling”, geeft Marleen aan.
Inzet van Xedule Professionals
“Het vaste rooster maken wij in Xedule”, gaat Marleen door. De keuzelessen en domeinen worden in My Xedule verwerkt. Xedule is wel zodanig ingericht dat er lesuren opengezet kunnen worden om de keuzeuren in te vullen. We willen de keuzevakken de komende jaren verder uit gaan breiden. Om een goede start te maken én de organisatie zo min mogelijk te belasten, hebben wij Advitrae gevraagd een Xedule Professional mee te laten werken. Deze professional maakt het basisrooster. Daar zijn we heel blij mee!”
Samenwerking Advitrae
“De samenwerking is heel prettig en we kennen elkaar inmiddels goed. We evalueren steeds hoe zaken beter kunnen. Het mee mogen helpen in de ontwikkeling van My Xedule vond ik heel leuk en leerzaam”, vertelt Marleen. “En vervolgens kwam ook het besluit om met Xedule te gaan werken. Vanuit Advitrae is er altijd een prima begeleiding om de producten goed te gebruiken! Het resultaat is heel goed. Het Picasso Lyceum is heel blij met het rooster.” sluit Marleen van Gameren af.
Zelf aan de slag met gepersonaliseerd leren? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder!