De interesse in Leerlingroute
Rob: ‘’Door de wisseling van functie hebben we heel bewust bepaalde dingen vorig jaar niet gedaan. Eerst is het belangrijk om je volledig op de Formatie (Foleta) en Rooster te focussen, voordat je iets nieuws gaat implementeren. Maar we hebben het wel in de gaten gehouden toen de behoefte groter werd. Vervolgens is er bij ons roosterbureau de vraag gaan rollen over een inschrijfsysteem voor bijvoorbeeld bijles of voor bepaalde vakken. Dit systeem is er bij jullie, maar waarom maken we er als team nog geen gebruik van? Wat gebruiken we al wel en wat nog niet? Wat kan het programma allemaal voor ons betekenen en is het ook nuttig? Naast het inschrijven voor bijlessen, hebben tweedejaars leerlingen de keuze uit 45 keuzevakken waarvan zij er 4 daadwerkelijk kiezen. Per leerling is er bijna geen enkel pakket hetzelfde, dus dan is een programma als Leerlingroute enorm interessant. Dit zijn dan ook de redenen geweest om een demo van Leerlingroute aan te vragen.
Voor nu doen we het in Magister met het aanmaken van een activiteit waarin je alle betrokken leerlingen stopt. Maar vervolgens heeft dit geen koppeling naar het roosten. Jullie systeem koppelt dit automatisch naar het rooster. Dat is natuurlijk veel handiger dat leerlingen dit ook zien én docenten zien ook welke leerlingen er daadwerkelijk komen. In Magister zou dit handmatig weer moeten wat tijd kost en wellicht zorgt het voor fouten.’’ Over de implementatie van Leerlingroute wordt binnenkort de beslissing genomen of en wanneer deze plaats zal vinden. Want ook de voordelen van Leerlingroute ziet Rob zeker in.
Technisch & Maritiem College Velsen
Rob Hartman, adjunct-directeur binnen het Technisch & Maritiem College Velsen, is sinds een jaar verantwoordelijk voor het formatie- en roosterproces van de school. Weliswaar een kleine school, maar wel een school met grote ambities. Rob: ‘’Wij zijn één van de scholen die ook een huisvesting heeft. Hier wonen ongeveer 55 kinderen doordeweeks voor de maritieme opleiding. In dit gedeelte van de school kunnen ze slapen, eten, drinken en hebben ze ook recreatieruimtes voor leuke avondactiviteiten. Wij zijn samen met de opleiding in Harlingen de enige waarbij leerlingen na hun vmbo al een beroepskwalificatie hebben gehaald als matroos. Zij mogen dus dan echt als matroos al aan het werk. Daarom is een onderdeel van deze opleiding intern zijn, omdat je bij de binnenvaart natuurlijk ook een paar weken op pad gaat. Hier zitten leerlingen vanuit het gehele land.
De leerlingen krijgen les in koken, onderhoud van de praktijkschepen en nog veel meer. Om de praktijklokalen te voorzien van materialen en voertuigen, wordt samengewerkt met verschillende bedrijven zoals een plaatselijke sloperij. Ook krijgen leerlingen les in verschillende moderne technieken zoals smart lichten en 3D.’’
Wil jij weten wat Formatie (Foleta), Rooster en Leerlingroute voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op via het onderstaande contactformulier!