Mixen en matchen
Daarnaast volgen leerlingen uit allerlei leerjaren én onderwijsrichtingen vaak gecombineerde lessen. Een 3 havo- en een 4 havo-klas kunnen dus zomaar samen Spaans krijgen. Waar op grote scholen vaak homogene klassen voorkomen, heeft het Vespucci College dus juist heterogene klassen.
“Dat zijn allemaal gekke combinaties die in elkaar geschoven moeten worden. Dat maakt het rooster doorgaans behoorlijk complex”, legt Dominic uit.
Mogelijkheid tot zelfstudie voor leerlingen op het Vespucci College.
Geen zeeën van afstand
Onze consultants hebben de school op afstand goed op weg kunnen helpen met Rooster.
“Online konden we alles vragen. We konden in het programma meteen oefenen en doen. Als we er niet uitkwamen namen Marc en Nick het scherm over. Dat ging echt prima”, vertelt Karin.
De afstand werd volgens de roostermakers gecompenseerd door de open en prettige sfeer die consultants Nick en Marc door het beeldscherm lieten spatten.
“Dan heb je zelfs af en toe gewoon het gevoel dat ze hier zijn en naast je staan. Dat deden ze echt goed hoor”, complimenteert Dominic.
Een dynamische toekomst
Door de vele mogelijkheden, en het verloop van leerlingen door het jaar heen, is clusteren nagenoeg onmogelijk. Daardoor kunnen zij de knop die roosters voor je kan lezen en draaien dus helaas niet inzetten. Toch blijft de school al die mogelijkheden écht aanbieden om hun belofte waar te maken; een goede aansluiting voor een vervolgstudie in Nederland.
In de toekomst zien de roostermakers het wel gebeuren dat ze de dynamische koppeling inzetten om ‘Rooster’ en ‘Magister’ met elkaar te laten praten. Of misschien dat ze zich meer gaan verdiepen in dagroosteren. Maar voor nu redden ze het goed door Xedule in te zetten op hun manier; het schoolplein is leeg en de roosters dus goed.
Een extra collega op het eiland is, ondanks de goede implementatie, nog steeds meer dan welkom, laten ze glimlachend weten.
Wil je ook weten of het beoogde onderwijs haalbaar is? Neem contact met ons op. Laten we samen onderwijs beter organiseren.