Juni 2020
We zitten in de tijd van de heropening van de scholen na de lockdown. Voorzichtig wordt er weer lesgegeven. We waren al klaar met de formatieplanning, les- en taaktoedeling met Foleta voor het nieuwe schooljaar en klaar om roosters te gaan maken. Maar het zat ons niet lekker, mede omdat we zelf te maken hadden met de ernstige gevolgen van Corona zoals sterfgevallen bij onze naasten. We hadden niet de indruk dat na de zomervakantie alles gewoon weer open zou kunnen gaan op dezelfde voet. Corona zou nog lang onder ons blijven en in de herfst en winter zou het er niet minder op worden. Althans zo schatten wij het in. We moesten dingen anders aan gaan pakken.
Marion van Genderen (hoofd administratie / beheerder Foleta): "als we open zouden gaan, zou dat niet met 32 leerlingen in één klas kunnen, met slecht geventileerde lokalen."
De 1,5 meter zou in acht genomen moeten worden. En dat betekent nogal wat:
- Kleinere klassen. Maximaal 20.
- De school heeft 1200 leerlingen. Die konden niet allemaal tegelijk op school zijn. Het idee was om in de ochtend de ene helft van de school les te geven en de andere helft in de middag. Zodat er makkelijker afstand bewaard kon worden.
- Oprekken van het rooster door een bedrijfstijd van 8:00 tot 16:30 zodat aan alle leerlingen les gegeven kon worden. Met lessen van 30 minuten
- Geen kantine en geen pauzes zodat er minder contact was.
Alles was mooi in evenwicht: het budget gelijk aan de kosten van de aanstellingen en de benodigde formatie gelij kana de aanwezige netto formatie.
Laatste week voor de zomervakantie
Het management had de grote lijnen in een mooie spreadsheet genoteerd. Maar geen tijd meer om zelf alles op orde te brengen in Foleta. En om na te gaan of het allemaal zou kloppen met de aanstellingen, bevoegdheden, budget, onderwijstijd, enzovoort. Er bestond de behoefte aan deskundigen die mee wilden kijken naar de berekeningen en die met tips zouden kunnen komen om zaken snel en eenvoudig op te lossen. Er waren extra deskundigheid en handjes nodig. Dus belde Aat met Felix Maseland (directeur van Foleta) met de vraag of hij kon helpen. Er was nog één week om met een nieuwe kloppende formatieplanning, les- en taaktoedeling te komen en alles zodanig aan te leveren dat de roostermaker het rooster kon gaan maken. Na aanvankelijk ongeloof van de kant van Felix (“Je hebt nog 1 week, hoe denk je dit te gaan redden?”) vroeg hij aan Marian Hoekstra en Ellen Messing (beiden met jarenlange ervaring als schoolleiders) om de klus op zich te nemen en al de volgende dag stonden ze bij het team (directie, bestuur, roostermakers) in Papendrecht op de stoep.
Na een week communiceren en rekenen waren de problemen opgelost en kon de roostermaker aan de slag. Wat is er in die week gebeurd?
- Allereerst werd contact opgenomen met de inspectie. De lessen van 6 x 30 minuten zouden niet genoeg onderwijstijd met zich meebrengen. De inspectie bleek meevoelend en meewerkend. Ook andere niet-klassikale lessen zoals online zelfstudie zouden voor een groot deel mee kunnen tellen bij de onderwijstijd. Dan konden ze als lessen opgenomen worden in de lessentabel en meetellen. Zolang de kwaliteit maar niet in het geding kwam.