Article

Salesmanager Lycke helpt met succes lerarentekort in Informatica te verminderen

Article

Salesmanager Lycke helpt met succes lerarentekort in Informatica te verminderen

Help, de informaticadocenten op scholen gaan komende jaren massaal met pensioen. En nieuwe aanwas droogt op. Want een baan in het bedrijfsleven is voor een ict’er financieel interessanter dan voor de klas staan. Maar ja, geen leraren betekent op den duur geen ict’ers meer. Daarom doet Visma mee met Co-Teach. Lycke Runeman, salesmanager bij Visma | Raet, vertelt over haar bijbaan als gastdocent Informatica.\n

Article

Salesmanager Lycke helpt met succes lerarentekort in Informatica te verminderen

Help, de informaticadocenten op scholen gaan komende jaren massaal met pensioen. En nieuwe aanwas droogt op. Want een baan in het bedrijfsleven is voor een ict’er financieel interessanter dan voor de klas staan. Maar ja, geen leraren betekent op den duur geen ict’ers meer. Daarom doet Visma mee met Co-Teach. Lycke Runeman, salesmanager bij Visma | Raet, vertelt over haar bijbaan als gastdocent Informatica.\n

Werken bij Visma

Article

Salesmanager Lycke helpt met succes lerarentekort in Informatica te verminderen

Help, de informaticadocenten op scholen gaan komende jaren massaal met pensioen. En nieuwe aanwas droogt op. Want een baan in het bedrijfsleven is voor een ict’er financieel interessanter dan voor de klas staan. Maar ja, geen leraren betekent op den duur geen ict’ers meer. Daarom doet Visma mee met Co-Teach. Lycke Runeman, salesmanager bij Visma | Raet, vertelt over haar bijbaan als gastdocent Informatica.\n

Werken bij Visma

Co-Teach is een initiatief van de universiteiten van Amsterdam, Utrecht en Twente om samen met het bedrijfsleven het ict-lerarentekort op te vangen. De initiatiefnemers hebben een aantal bedrijven benaderd met de vraag of ze willen helpen om het lerarentekort te verkleinen. “Ik reageerde op een oproep op ons intranet”, vertelt Lycke. “Het leek me leuk om naast mijn werk, iets anders erbij te doen om zo nieuwe energie te krijgen.”

Maar jij bent salesmanager, geen ict’er…

“Dat was het mooie, ik wist inhoudelijk niets van ict. Toch ben ik het gesprek met Co-Teach aangegaan. Ik kwam terecht in een klasje met mensen van ict-bedrijven en adviesbureaus en we kregen een stoomcursus didactische vaardigheden. Ik moest mezelf pitchen en dan op zo’n manier dat de pitch overkomt op leerlingen. Vervolgens kreeg ik de vraag om een lesmodule te kiezen gericht op softwareontwikkeling. Toen was ik vet de sjaak want er was geen module sales in informatica.”

Recruitment workflow

Lycke liet zich daar niet door afschrikken en op het intranet van Visma vond ze veel materiaal dat kon dienen als lesmateriaal. Ze heeft een lesmodule gemaakt waarbij leerlingen een recruitment workflow voor een bedrijf gingen bouwen. Lycke was op dat moment bezig met een opdracht voor recruitmentsoftware en vond het wel leuk om daar een lesmodule voor te ontwikkelen. Die bestond uit een mix tussen theorie en praktijkopdrachten.

Echt waar, softwareontwikkeling start met pen en papier

“Ik zei tegen de leerlingen: als jullie een bijbaantje willen dan moeten jullie solliciteren. Weten jullie wat daar allemaal achter zit? Ik nam vervolgens ze mee in de reis van softwareontwikkeling. Dat begint met brainstormen en schetsen op papier. Echt waar, softwareontwikkeling start met pen en papier.

Recruitment reis

De leerlingen hebben de recruitment reis in kaart te gebracht. Ook liet ik ze diverse vacaturesites van bedrijven zien. Daar mochten ze onder meer bekijken waar fouten zitten. En die vonden ze. Om te kijken of wij als bedrijf zelf goed bezig zijn met recruitment, mochten de leerlingen de vacaturesite van Visma Raet beoordelen.”

Wat vonden ze ervan?

“Als je zo’n lap tekst op de site zet, ga ik niet solliciteren, kreeg ik te horen. Leerlingen willen meer plaatjes zien. Ik dacht: ze hebben gelijk. Gelukkig was mijn marketingcollega erbij die ideeën heeft opgedaan om onze vacaturepagina te verbeteren.”

In zeven weken hebben 26 van de dertig leerlingen (een mix tussen Havo en Vwo) de module succesvol afgerond. Deze leerlingen hebben informatica als examenvak. Vier leerlingen vonden er niets aan en zijn afgehaakt. Het viel Lycke op dat de Vwo-leerlingen bij de eindopdracht heel gedetailleerd te werk gingen, terwijl Havo-leerlingen meer visueel zijn ingesteld. De leerlingen hebben via video’s hun project en aanpak in beeld gebracht. Lycke: “De resultaten waren erg leuk.”

Hoe was het om voor een klas van dertig leerlingen te staan?

“In het begin vond ik het doodeng. Ik zit liever aan een bureau met ziekenhuisbestuurders te praten, dan dat ik voor een klas sta. Maar de begeleiders van Co-Teach en Het Noordik Lyceum in Almelo zeiden dat het lesgeven mij natuurlijk afgaat. Niemand heeft mijn klotsende oksels van de zenuwen opgemerkt. Sterker nog, ze willen dat ik terugkom als gastdocent. Dat ga ik doen later dit jaar, want het is toch wel erg leuk. En de leerlingen vinden het een verademing als er iemand uit het bedrijfsleven voor de klas staat.”

Gerelateerde content